Men noen har løst problemet

Ansatte forstår ikke hvilket lønnsgode kollektive personforsikringer er, og hvor bra arbeidsgivers ordninger kan være

Det er vanskelig å synliggjøre de verdiene kollektive forsikringer har for den enkelte ansatte og deres familie. Denne kompleksiteten bidrar til at arbeidsgiverne ikke oppnår så fornøyde ansatte som de fortjener. Dette er også bakgrunnen for at PersonPortalen har utviklet en løsning hvor ansatte på en enkel måte får synliggjort og utnyttet sine personforsikringer mye bedre.

Prosjekter som skal forenkle og øke ansattes brukeropplevelse, blir ikke prioritert på grunn av omfanget knyttet til tolkning av vilkår, strukturering og tekniske utfordringer. Det er disse utfordringene PersonPortalen til IPM har løst, forteller Sindre Ones – aktuar og partner i Analytika AS, som er aktive medeiere i IPM.

– Flere forsikringsselskaper har forsøkt å utvikle tilsvarende løsning selv, uten å komme i mål.  For mange mindre bedriftskunder som har standard vilkår/produkter, kan det å utvikle en egen løsning fungere fint, men for de største bedriftene som sysselsetter hele 80 prosent av norske arbeidstakere, øker kompleksiteten i de kollektive personforsikringene dramatisk, sier Ones.

– Kompleksiteten i beregningsbehovet i de store ordningene er betydelig, da det finnes så mange forskjellige varianter og kombinasjoner av dekninger. Det å lage en brukervennlig løsning for både store og små bedrifter, og som folk flest kan benytte, er svært komplisert og tidkrevende, konstaterer Ones.

Unik posisjon i markedet

PersonPortalen er utviklet med utgangspunkt i storkundesegmentet som omfatter om lag 80 prosent av landets 2,7 millioner arbeidstakere.

– Det finnes ingen tilsvarende skalerbar beregnings-motor og synliggjøringstjeneste for kollektive personforsikringer, forteller daglig leder Øystein Sydnes i IPM.

– Vår ambisjon er å gi arbeidstakere den enkleste måten å forstå verdien av kompliserte personforsikringer fra arbeidsgiver på. Løsningen kan enkelt tilpasses enhver bedrift eller kommune, forteller han videre.

Øystein Sydnes IPM

Øystein Sydnes, daglig leder i IPM.

Mer enn 200.000 innlogginger i året

Mer enn fire tusen bedrifter og over 500.000 ansatte bruker i dag PersonPortalen. Basert på flere hundre tusen innlogginger gjør portalen nå mer enn en halv million beregninger årlig.

– Dette viser omfanget og verdien av tjenesten, og derfor er det usedvanlig viktig at majoriteten av norske arbeidstakere sikres relevante forsikringsordninger. Og ikke minst at bedriftene anerkjennes for det ansvaret de reelt sett tar gjennom ansattes personforsikringer, understreker Sindre Ones i Analytika.

Nyutvikling tydeliggjør lønnsgodet

Mange arbeidsgivere investerer mye i gode kollektive personforsikringer for sine ansatte. PersonPortalen gjør det enkelt for ansatte å få frem hva erstatningene gir i kroner og øre. Fremover skal PersonPortalen også gjøre det mye enklere å få frem hva det alternativt koster å kjøpe tilsvarende personforsikringer individuelt, dvs. hvilket lønnsgode arbeidsgivers forsikringer egentlig representerer.

Øystein Sydnes forteller videre at IPM jobber med en ny tjeneste for digital behovskartlegging. Individuelle personforsikringer er veldig dyre. Prisen er ofte mange ganger tilsvarende kollektive ordninger. – Vårt mål er å utvikle en enkel, effektiv og presis tjeneste hvor ansatte på et øyeblikk skal få frem hvilke individuelle tilleggsforsikringer den ansatte trenger utover de arbeidsgiver har etablert for sine ansatte.

Les også: 6 tips for å synliggjøre lønnsgoder

keyboard_arrow_up