Det er vanskelig å synliggjøre de verdiene kollektive forsikringer har for den enkelte ansatte og deres familie. Denne kompleksiteten bidrar til at arbeidsgiverne ikke oppnår så fornøyde ansatte som de fortjener. Dette er også bakgrunnen for at PersonPortalen har utviklet en løsning hvor ansatte på en enkel måte får synliggjort og utnyttet sine personforsikringer mye bedre.
Prosjekter som skal forenkle og øke ansattes brukeropplevelse, blir ikke prioritert på grunn av omfanget knyttet til tolkning av vilkår, strukturering og tekniske utfordringer. Det er disse utfordringene PersonPortalen til IPM har løst, forteller Sindre Ones – aktuar og partner i Analytika AS, som er aktive medeiere i IPM.
– Flere forsikringsselskaper har forsøkt å utvikle tilsvarende løsning selv, uten å komme i mål. For mange mindre bedriftskunder som har standard vilkår/produkter, kan det å utvikle en egen løsning fungere fint, men for de største bedriftene som sysselsetter hele 80 prosent av norske arbeidstakere, øker kompleksiteten i de kollektive personforsikringene dramatisk, sier Ones.
– Kompleksiteten i beregningsbehovet i de store ordningene er betydelig, da det finnes så mange forskjellige varianter og kombinasjoner av dekninger. Det å lage en brukervennlig løsning for både store og små bedrifter, og som folk flest kan benytte, er svært komplisert og tidkrevende, konstaterer Ones.
Unik posisjon i markedet
PersonPortalen er utviklet med utgangspunkt i storkundesegmentet som omfatter om lag 80 prosent av landets 2,7 millioner arbeidstakere.
– Det finnes ingen tilsvarende skalerbar beregnings-motor og synliggjøringstjeneste for kollektive personforsikringer, forteller daglig leder Øystein Sydnes i IPM.
– Vår ambisjon er å gi arbeidstakere den enkleste måten å forstå verdien av kompliserte personforsikringer fra arbeidsgiver på. Løsningen kan enkelt tilpasses enhver bedrift eller kommune, forteller han videre.